usch

jag har inget nytt alls att skriva faktiskt, förrutom att sovrummet och klädkammaren är klar nu...äntligen.
idag ska jag inhandla nya sänglampor bara.
det blev jätte fint..bilder kommer senare.

lämnade nathalie på dagis idag och hon kom samtidigt som wilma, så fort de hade tagit av sej så gick nathalie fram till wilma och kramade henne..så sött det var..sen kom tilda och hon fick oxå en kram.

läraren sa att hon gjort intryck på sin kompis elton..hon och han brukade springa fram och knuffa på andra barn..de gick ihop sej mot en (vilken liten mobbare till dotter jag har)
elton i sin tur har börjat ta efter nathalie och vill oxå kramas med sina kompisar nu.
hon sa även att 08òrna är dom som styr hela stället..de gör mest liv ifrån sej och bestämmer över de andra..de håller ihop som en grupp.

de var så roligt att höra, att tvååringar kan bilda en grupp, att de gör intryck på varandra och att de håller ihop.
måste vara enormt roligt att jobba där var dag och se hur dom agerar och vad för nya saker de hittar på.

när jag jobbade på ett tagis för många år sedan så märkte jag oxå vissa gruppbildningar men inte på det sättet alls..utan det var mer de äldre som lekte ihop..det var dock två tjejer och en kille som höll ihop..de var två då och de lekte ihop varje dag, när jag kom tillbaka och jobbade där igen några år senare så hade den lilla söta gruppen splittrats, då höll tjejerna än ihop men killen hade rört sej vidare till en kill-grupp. jag tror det är så..när barn e små..som två år till kanske 3 så leker killar och tjejer ihop utan att tänka på det för i den åldern bryr de sej inte om kill och tjej leksaker utan leker med allt..man kan ju nästan ge de en tom toa-rulle och de leker med den.
men sen när de kommer upp mot 4 år så delas det nog upp i kill och tjej grupper..då det blir allt det här med dockor och bilar tjafset.
sen sägs det ju att killar är mer omogna än tjejer..så inte konstigt att tjejer och killar håller sej ifrån varandra när de börjar skolan..killarna drar i håret och nyps (kanske inte är så nu mer...vet ej) och tjejer e lugna.

jag njuter av att se nathalie leka fint på dagis och ha sina kompisar som jag hoppas hon kommer hålla ihop med under skolgången med, att de hamnar i samma klass och följer varandra, lik som jag fick göra under min skolgång.


Kommentarer
Postat av: nathalie

de e härligt me de små liven:-)

2010-10-31 @ 20:40:40
URL: http://sprinchorn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0